Afbeelding 2 Afbeelding 3
Afbeelding 4

Wakker Dier maakt grote strategische fouten

Albert Heijn en Jumbo moeten het in irritante spotjes van Wakker Dier ontgelden. Toch wordt er niet minder kip verkocht als gevolg van die directe aanval op beide supers.

2013 wordt het jaar van het gezonde verstand. We weten dat wereldwijd de vraag naar dierlijk eiwit gaat toenemen met de stijgende welvaart in China en andere grote opkomende economieën. Volgens de wereldvoedselorganisatie FAO gaat de vraag naar dierlijke producten de komende vier decennia wereldwijd met 73 procent groeien. De vleeskuikenproductie zal het grootste deel voor haar rekening nemen, 99,9 procent plofkip. Geen actiegroep waar ter wereld zal daar iets aan kunnen veranderen. Natuurlijk weten wij ook dat nergens een kip vrijwillig in het schap van de poelier gaat liggen, geen vleeskuiken en ook het biologische landhoen van €25 niet. Toch kunnen we een goede mix vinden van duurzaamheid, welzijn en economie.

Kapitale fouten
Kosten noch moeite sparen onze dappere dierenvrienden om de vleespluimveesector de nek om te draaien. De prijswinnaars van Wakker Dier (woord van het jaar, communicatieman van het jaar, transparantprijs, NRC Charity Award enzovoort) hebben er inmiddels een klein kapitaaltje doorheen gejast. Reken maar uit: een Ster-reclamespotje kost toch al snel €5.000, voor minder dan een stuk of vijf spotjes per dag doen ze het niet, en ze zijn al even bezig.
Albert Heijn en Jumbo moeten het in die irritante Wakker Dier-spotjes ontgelden. Toch wordt er niet minder kip verkocht als gevolg van die directe aanval op beide supers. De consument is onbewust op het verkeerde been gezet, en denkt nu dat alleen bij Albert Heijn en Jumbo nog plofkip wordt verkocht en dat alle elders verkochte kip geen plofkip is. Er wordt iets minder verkocht bij Albert Heijn en meer bij de concurrent. Uiteraard is het management van Albert Heijn witheet over deze actie en hoeven de Wakkere Diertjes daar voorlopig niet meer aan te schuiven voor overleg. Twee keer fout.
Hoofdstrateeg van de plofkipcampagne, Sjoerd van de Wouw, maakt nog een kapitale blunder. Wanneer je misstanden aan de kaak wilt stellen en de wereld wilt uithelpen moet je het hard aanzetten, maar wat je zegt moet wel waar zijn en daar gaat het fout. Dankzij initiatieven als Wakker Burger kan iedereen zelf zien en oordelen. Uiteindelijk bepaalt de consument wat er in de winkel verkocht wordt en niet een handjevol biggenstrelende actievoerders van Wakker Dier.

Aantal aanmeldingen: 0
Zelf hebben wij een cursus Kennismaking met de vleeskuikenhouderij georganiseerd voor geïnteresseerde Wakkere Diertjes op onze bedrijven: de Plofkippencursus. Iedereen is welkom, ook met camera’s. De uitnodiging is verschillende keren op de Facebook-site van Wakker Dier gezet. Dat het niet storm zou lopen had ik wel verwacht, maar 0 aanmeldingen is toch wel erg weinig.
Bij ons zijn ze nog steeds welkom. Maar ze komen niet, liever blijven ze geloven in hun eigen onzin. Misschien moet ik er een prijsje aan gaan verbinden.

Auteur: Bert Vogel, Pluimveehouder
Bron: De Boerderij.nl  22 januari 2012

Afbeelding 1
Powered by TKW Media